حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (2024)

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، Reuters

چند کشور، از جمله آمریکا، بریتانیا و آلمان، از حماس و اسرائیل خواستند تا با پیشنهاد آتش‌بس سه مرحله‌ای، که هفته گذشته جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ارائه داد، موافقت کنند.

حماس هنوز به این طرح، که شامل آزادی گروگان‌ها و زندانیان فلسطینی و توقف حملات اسرائیل و حتی بازسازی غزه است، پاسخ رسمی نداده است.

بیانیه ۱۷ کشور در حالی منتشر شده که حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در مرکز غزه دست‌ کم ۳۵ کشته به جاگذاشت؛ مدرسه‌ای که صدها آواره را در خود جا داده بود.

ارتش اسرائیل می‌گوید که ۳۰ تن از افراد حماس را در داخل مدرسه‌ای هدف قرار داده است که آنروا، آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، آن را اداره می‌کند. این سازمان می‌گوید اقداماتی را برای کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان انجام داده است. اما فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا، می گوید که ارتش اسرائیل بدون هشدار قبلی به این موسسه حمله کرده است.

روزنامه‌نگاران محلی به بی‌بی‌سی گفتند که یک هواپیمای جنگی اسرائیل دو موشک به کلاس‌های درس در طبقه بالای این مدرسه، در اردوگاه آوارگان نصیرات شلیک کرده است.

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

  • جنگ در سراسر غزه تشدید شده است؛ گوترش خواستار آتش‌بس فوری شد

  • قرار بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی چه معنایی برای اسرائیل و حماس دارد؟

  • رهبران ارشد حماس چه کسانی هستند؟

  • «د‌‌ه‌ها کشته و زخمی» در حمله اسرائیل به منطقه‌ای در رفح ساعاتی پس از حمله موشکی حماس به تل‌‌آویو

End of مطالب پیشنهادی

فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی کلاس‌های درس ویران‌شده و اجساد کفن‌پیچ‌شده در یک سردخانه را نشان می‌دهد.

دفتر رسانه‌ای حماس در غزه این ادعا را رد کرد و اسرائیل را به «قتل عام وحشتناک» متهم کرده است.

رئیس انروا، آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، که اداره این مدرسه را بر عهده داشته این حمله را وحشتناک توصیف کرد و گفت که این ادعا که گروه‌های مسلح در این پناهگاه بودند،‌ «تکان‌دهنده» است.

افراد کشته و زخمی به‌سرعت به بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیر البلح، که از زمان آغاز حملات اسرائیل علیه حماس در مرکز غزه در این هفته، با ازدحام بیماران رو‌به‌رو شده، منتقل شدند.

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، AFP

دفتر رسانه‌ای حماس اعلام کرد که حداقل ۲۷ نفر در این حمله کشته شده‌اند و اسرائیل را به ارتکاب یک «قتل عام وحشتناک» متهم کرد.

کشته‌ها و زخمی‌های این حمله به‌سرعت به نزدیک‌ترین شهر در دیرالبلح و بیمارستان شهدای الاقصی منتقل شده‌اند.

این بیمارستان از زمان آغاز عملیات زمینی جدید ارتش اسرائیل علیه حماس در مرکز غزه از این هفته، مملو از کشته‌ها و زخمی‌هاست.

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (3)

شرایط در اردوگاه آوارگان نصیرات هنوز نامشخص است و بی‌بی‌سی در تلاش است تا اطلاعات دریافتی را تایید کند.

روزنامه‌نگاران و ساکنان محلی گفته‌اند که در ساعات اولیه روز پنجشنبه، مدرسه الساردی، که آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد (انروا) آن را اداره می‌‌کند، هدف حمله قرارگرفته است. این مدرسه در جنوب شرق این اردوگاه پرجمعیت آوارگان واقع شده است.

به گفته ساکنان، مدرسه مملو از صدها آواره بوده که از درگیری‌ها از مناطق دیگر غزه به آنجا گریخته بودند.

یک زن مجروح در این حمله در یکی از ویدئوها فریاد می‌زند: «جنگ بس است! ما ده‌ها بار آواره شده‌ایم. آنها کودکان ما را در حالی که خواب بودند کشتند.»

ساکنان محل ابتدا گفتند که بیش از ۲۰ نفر در این حمله کشته شده‌اند.

بعد از آن یکی از مقامات بیمارستان الاقصی به یک خبرنگار مستقل، که برای بی‌بی‌سی کار می‌کند، گفت که ۴۰ جسد از این مدرسه به بیمارستان منتقل شده است.

ژولیت توما، سخنگوی انروا، هم به رویترز گفت که شمار کشته‌شدگان بین ۳۵ تا ۴۵ نفر گزارش شده، اما در این مرحله نمی‌تواند این رقم را تایید کند.

رویترز همچنین به نقل از اسماعیل الثوابتة، مدیر دفتر رسانه‌های دولتی حماس، و یکی از مقامات بهداشتی حماس اعلام کرد که ۴۰ نفر، از جمله ۱۴ کودک و ۹ زن، کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که هواپیماهای جنگی آنها «حمله دقیقی را به یک مقر حماس در داخل مدرسه وابسته به انروا در منطقه نصیرات انجام داده‌اند.»

آمریکا خواستار شفافیت شد

آمریکا از اسرائیل خواسته است در مورد این حمله کاملا «شفاف» باشد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که اسرائیل باید علنا جنگجویان حماس را که ادعا می‌کند در این حمله کشته است معرفی کند.

اسرائیل اغلب هویت پیکارجویانی که در حملات هوایی هدف می‌گیرد را اعلام می‌کند، اما به‌ندرت اتفاق می‌افتد که آمریکا خواستار چنین اقدامی شود.

آقای میلر گفت: «دولت اسرائیل گفته است که اطلاعات بیشتری درباره این حمله منتشر خواهد کرد، از جمله نام کسانی که در این حمله مرده‌اند.»

«ما از آنها انتظار داریم که در علنی کردن این اطلاعات کاملا شفاف باشند.»

او همچنین گفت: «ما شاهد ادعاهایی در مورد کشته شدن ۱۴ کودک در این حمله بوده‌ایم، - و اگر این ادعا دقیق باشد - مسلما وقتی می‌بینیم که ۱۴ کودک کشته شده‌اند، اینها تروریست نیستند.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، عصر روز پنجشنبه اسامی ۹ جنگجوی حماس و جهاد اسلامی را اعلام کرد که به گفته او در این حمله کشته شده‌اند.

او ادعا کرد که هویت عده بیشتری از آنها بعد از تلاش برای «تایید اطلاعات» منتشر خواهد شد.

یک سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این حمله را محکوم کرد و گفت که تاسیسات سازمان ملل باید «غیرقابل تعرض» باشد و از سوی «همه طرف‌ها» محافظت شود.

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (4)

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که اعضای حماس و جهاد اسلامی، که در حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل نقش داشتند، در ساختمانی که هدف قرار گرفته است فعال بودند.

در حمله ۷ اکتبر حماس، حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۱ نفر به گروگان گرفته شدند.

ارتش اسرائیل گفته است قبل از حمله هوایی اقداماتی را برای «کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان» انجام داده است.

پس از آن سرهنگ پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل، به خبرنگاران گفت که بین ۲۰ تا ۳۰ جنگجو از مدرسه برای طراحی و اجرای حملات استفاده می‌کردند و بسیاری از آنها در این حمله کشته شدند.

او همچنین گفت که از تلفات غیرنظامیان اطلاعی ندارد و ارقام ارائه‌شده از طرف حماس را زیر سوال برد.

آقای الثوابتة ادعاهای ارتش اسرائیل را رد کرد و گفت: «اشغالگران از ... داستان‌های ساختگی دروغین برای توجیه جنایت وحشیانه‌ای که علیه ده‌ها آواره انجام داده‌اند، استفاده می‌کنند.»

به گفته مقامات بهداشتی غزه که زیر نظر حماس اداره می‌شود، از ۷ اکتبر تاکنون حداقل ۳۶ هزار و ۵۸۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.

پیش از این ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که مناطق شرق اردوگاه آوارگان البريج و شهر دیرالبلح در مرکز غزه را تحت کنترل خود درآورده است. پیشتر گزارش شده بود که ده‌ها فلسطینی در عملیات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

صبح روز چهارشنبه، ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که نیروهایش با حمایت حملات هوایی، عملیاتی را علیه «تروریست‌ها و زیرساخت‌های تروریستی در روی زمین و زیر زمین» آغاز کرده‌اند.

ساکنان محل بمباران شدید را گزارش کرده‌اند و سازمان خیریه پزشکان بدون مرز گفته است که حداقل ۷۰ نفر در اثر این حملات کشته شده‌اند که اکثرشان زن و کودک هستند.

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (5)

منبع تصویر، EPA

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل در غزه «دست کم ۳۵ کشته» برجای گذاشت - BBC News فارسی (2024)

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Nathanael Baumbach

Last Updated:

Views: 6611

Rating: 4.4 / 5 (75 voted)

Reviews: 82% of readers found this page helpful

Author information

Name: Nathanael Baumbach

Birthday: 1998-12-02

Address: Apt. 829 751 Glover View, West Orlando, IN 22436

Phone: +901025288581

Job: Internal IT Coordinator

Hobby: Gunsmithing, Motor sports, Flying, Skiing, Hooping, Lego building, Ice skating

Introduction: My name is Nathanael Baumbach, I am a fantastic, nice, victorious, brave, healthy, cute, glorious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.